Autopůjčovna Praha +420 603 743 224

Autopůjčovna Praha - Crazy Car

Autopůjčovna Praha -
vozidlo Vám přivezeme na místo určení po celé České republice



+420 702 009 200

+420 702 009 200 for English and Russian


bestofauto11@gmail.com

Audi Q7

02.08.2014 15:03

Audi vkládá do nové Q7 velké naděje. Chce s ním získat nadpoloviční podíl v segmentu luxusních SUV. S verzí Q7 3.0 TDI jsme zjišťovali, zda jsou ambice Audi oprávněné.

Audi Q7 je velké auto velkých výroků a očekávání. Téměř šest měsíců trvalo postupné odhalování zakončené velkolepou uvítací show na autosalonu ve Frankfurtu 2005. Půl roku Audi napínalo nervy nedočkavých fanoušků, aby následně vypustilo nového obra do světa s konstatováním, že konečně stvořilo pohonu všech kol quattro vůz (nedávno oslavilo quattro pětadvacetiny). Hodně odvážný výrok uvážíme-li, že totéž quattro zaručuje Audi například v segmentu luxusních limuzín absolutní konkurenční výhodu.

Ale silnými výroky představitelé Audi, ať už na mezinárodní nebo národní úrovni nešetří od začátku. Již ve Frankfurtu automobilka vyjádřila touhu dobýt nejvyšší mety segmentu luxusních SUV a nedávno na národní premiéře Q7 ve Špindlerově Mlýně stejný záměr potvrdila pro český trh. Audi u nás hodlá získat nadpoloviční podíl mezi luxusními súvéčky a přestože se to může na první pohled zdát až příliš optimistický cíl, lavina objednávek naznačuje, že vysoké sebevědomí je na místě.

obrázek [300 x 189]Q7 přesto nezíská vysněný tržní podíl zadarmo. Nová třída M od Mercedesu vstoupila do bojů o české klienty stejně suverénně a seznamy čekatelů na vysněnou hračku od Mercedesu se každý den rozšiřují. Třídu M jsme pro vás na Auto.cz testovali na konci loňského roku, přičemž jsme konstatovali obrovský pokrok proti předchozí generaci a rozdali výborné hodnocení prakticky ve všech sledovaných oblastech – jízdních vlastnostech, zpracování interiéru, ergonomii atd.

Audi Q7 bylo proti svému stuttgartskému soupeři mírně v nevýhodě. Jelikož se jedná vůbec o první generaci tohoto modelu, nebylo možné srovnávat a jelikož představitelé automobilky nešetřily na adresu Q7 slovy chvály, musel luxusní obr dokázat, že udrží se svými soupeři krok.

Tyranosaurus útočí

Může se to zdát jako ohraná písnička. Přídi dominuje chrómem lemovaná jednodílná mřížka chladiče a přimhouřené světlomety, před řidičem se rozprostírá členitá přední kapota. To Q7 spojuje s ostatními příslušníky Audi rodiny. Jsou tu však i rozdíly, a to dosti výrazné. Přední nárazník ztratil civilní podobu a natáhl se do výšky, která nemá v portfoliu Audi obdoby. Vedle mřížky chladiče zbyla spousta místa na rozměrné vdechy vzduchu, pod nimiž se táhnou úzká směrová světla.

V přímém slunečním svitu se vám může stát, že blikající směrovky přehlédnete, ale v 99 procentech případů blikají světla dostatečně výrazně. Mohutnost přídě podtrhují seříznuté mlhové světlometyzasazené v úplně spodní části nárazníku. Takto nízko uložené mlhovky vypadají efektně, ale trochu se obávám o životnost krycích skel a žárovek. Každopádně oslava mohutnosti pokračuje i v bočních a zadních partiích.

Z boku působí Q7 vlídně a rozhodně méně agresivně než zepředu. Až se vám jednou Q7 pověsí na záď, budete si připadat jakoby na vás dotíral tyranosaurus. Se zádí mám trochu problém, ve srovnání s členitou přední částí vypadá na můj vkus příliš obyčejně a možná i málo sportovně, ale nechť si každý udělá názor sám.

Audi sportovní i praktické

Pojďme se raději podívat do kufru. Zmáčknutí mikrospínače a odjištění víka následuje krátký bzučivý zvuk napovídající, že ruce musí pryč. Víko se začne pomalu zvedat a za koncertu elektromotoru pomalu vstoupá vzhůru. V tu chvíli si povšimnete hlubokých prohlubní, které stoupající víko zanechalo v karoserii. V tomto řešení netřeba hledat složitostí.

Audi chtělo ušetřit majitele Q7 nadávek a úbytků financí na osobním či firemním kontě a zabudovalo světlomety do víka. Když se totiž světlomety zvednou společně s víkem, neohrozí, že květináčem či bůh ví čím zadní světlomet rozbijete. Praktické. Po úplném zvednutí víka, u něhož si mimochodem můžete nastavit dvě hodnoty maximální polohy (to proto, aby na tlačítko elektrického zavírání víka dosáhla i drobná žena), spatříte zavazadlový prostor s objemem 775 l.

obrázek [300 x 234]Nakládací hrana leží velmi vysoko a přestože si můžete zadní část zmáčknutím tlačítka trochu snížit, nakládání těžkých předmětů raději svěřte vyšším a dobře stavěným známým. Rovná nakládací plocha ukazuje na pětimístnou verzi, ale chyba lávky. Sedadla třetí řady se ukrývají v podlaze. Sklopení druhé řady sedadel vykouzlí obrovský prostor o objemu 2035 litrů, za třetí řadou sedadel zůstává objem 330 litrů.

Uchytit předměty v zavazadlovém prostoru pomáhají popruhya teleskopické držáky pohybující se v kolejnicích. Díky nim můžete v kufru bezpečně převážet krabice s růžovým porcelánem i tašku plnou čerstvých vajec. Musím zcela upřímně říci, že jsem od Audi Q7 čekal především komfort a skvělé jízdní vlastnosti, ale míra variability, praktičnosti a využitelnosti mě překvapila. Začalo to zavazadlovým prostorem a pokračovalo systémem easy-entry.

Tři pohyby stačí…

Jeho přednosti jsem částečně naznačil zmínkou o třetí řadě sedadel, jež mizí a vyrůstá z podlahy, ale to není zdaleka vše. Systém „jednoduchého přístupu,“ jak můžeme spojení easy-entry přeložit, v sobě zahrnuje rovněž jednoduchou manipulaci s druhou řadou sedadel. Celý postup vypadá následovně: Otevřete dveře, jedním pohybem sklopíte opěradlo a posunete druhou řadu sedadel. Poté se mírně nakloníte dovnitř a druhým pohybem rozložíte sedadlo třetí řady.

Třetí a poslední pohyb využijete na zafixování opěrky hlavy. Nastupování na přední a prostřední sedadla zpříjemňuje velký vstupní otvor, nasoukat se však zcela dozadu vyžadovalo v mém případě (185 cm výšky) základní průpravu hadího muže. Na zadních sedadlech si mnoho komfortu neužijete, kolena se nebezpečně blíží bradě a hlava stropu.

obrázek [300 x 290]Audi se naštěstí nesnaží tvrdit, že se dozadu bez problémů usadí basketbalová hvězda a docela skromně a správně vymezuje třetí řadu sedadel dětem. Ty se vzadu stísněně cítit určitě nebudou. Královský prostor čeká na dospělou posádku na předních a prostředních sedadlech. Za vysokým řidičem zůstává u kolen, ramen a především nad hlavou velká rezerva, impozantně působí především šířka a výška. S řidičem se nemusíte přetahovat o loketní opěrku a vzadu si můžete i trochu natáhnout nohy.

O skvělý cestovní komfort se kromě sofistikovaného podvozku s pneumatickým pérováním, který podrobněji rozeberu dále, starají výborná přední a zadní sedadla. Bohatě dimenzované sedačkypříjemně obepnou tělo a v zatáčkách, kde na těžkou Q7 útočí odstředivé síly, jej drží ve vzpřímené poloze. Není to přitom na úkor pohodlí, dlouhá sedací část v předu i vzadu ideálně podpírá stehna a příjemně tvarované opěradlo, vpředu s bederní opěrkou, hýčká záda. To celé dohromady znamená, že po 400 km jízdě vystoupíte z vozu zcela čerství a bez pocitů ztuhlosti.

Co je doma, to se počítá

Zatímco prostorová koncepce Q7 nastoluje v rámci značky Audi nová měřítka, z hlediska tvarování palubní desky a rozmístění ovládacích prvků největší „audina“ žádnou zásadní novinku nepřináší. Palubní deska se velmi podobá modelu vyšší střední třídy A6 (především potom středová konzola), příbuzenský vztah s A6 prozrazuje rovněž přístrojový štít a středový tunel.

Osvědčené rozmístění ovládacích prvků znamená, že se na středovém tunelu i na středové konzole rychle zorientujete, majitelé některých z posledních modelů Audi si budou připadat jako doma. Tlačítek v okolí voliče automatu a centrálního otočného ovladače systému MMI se zdá mnoho, ale dlouhodobé zkušenosti z A6 ukazují, že s ovládáním nemají majitelé problém a totéž mohu potvrdit v Q7.

Multimediální rozhraní MMI patří dlouhodobě mezi graficky nejlépe zpracované a nejintuitivnější ovládací systémy. U MMI vám nehrozí, že zabloudíte v složitých stromových strukturách menu a submenu, vede jednoduchost a přehlednost. Velmi příjemně se odečítají údaje z přístrojové desky, opět k tomu přispívá jednoduchá grafika inteligentní rozmístění přístrojů včetně velkého centrálního displeje.

Na obrazovce umístěné uprostřed palubní desky nad středovou konzolou můžete v závislosti na výbavě sledovat kromě údajů MMI například televizi, ale především dění za vozem, které zachycujeparkovací kamera umístěná nad SPZ. Parkovací systém se velmi podobá tomu, který známe z vozů Lexus, červené vodící čáry jsou přesné a můžete se na ně stoprocentně spolehnout.

obrázek [300 x 255]Audi Q7 mě mile překvapilo počtem odkládacích ploch. Obrovské kapsy na všech čtyřech dveřích pojmou 1.5litrovou láhevs nápojem a dokonce v nich zůstane prostor na další drobnosti. Na středovém tunelu čekají držáky na nápoje, peněženku schováte do prostoru pod loketní opěrkou. Skvělý dojem z odkládacích ploch trochu sráží pouze malá přihrádka před spolujezdcem.

Vysoký posaz, dostatečně velké čelní sklo a bohaté prosklení bočních partiích dává velmi dobrý výhled z vozu, jen dozadu vidíte skrze menší zadní okno hůře. Tento problém ale spolehlivě řeší parkovací kamera. Volant vypadá sice celkem obyčejně, avšak s dlaněmi se přímo mazlí.

Tichošlápek

Čtyřválce TDI s technologií PD (čerpadlo-tryska) si získaly dobrou pověst za svou nízkou spotřebu a dlouhou výdrž. I dnes dává těmto jednotkám v nových vozech koncernu Volkswagen (ať už Audi, Škoda, Volkswagen nebo Seat) přednost velká část zákazníků. Bohužel „tédéíčka“ nikdy nebyla příkladem kultivovanosti a zejména ve vozech staršího data výroby, ale i v aktuálních modelech především nižších tříd, potrápí občas majitele nepříjemným traktorovým zvukem.

Na rozhýbání obrovské Q7 žádný z koncernových čtyřválců nestačí, a tak Audi coby základní vznětovou jednotku zvolilo šestiválec 3.0 TDI. Motor pocházející z odlišného chovu než čtyřválce se systémem vstřikování common-rail druhé generace se osvědčil už pod kapotou A6, kde exceluje dostatečnou silou v celém rozmezí otáček a kultivovaností. Bylo jasné, že v útrobách Q7 se bude chovat minimálně stejně kultivovaně, zásadní otázka zněla: Jak se vypořádá 171 kW a 500 Nm s 2.3 tunami živé váhy?

Na tuto otázku jsem dostal brzy odpověď. Q7 i přes obrovskou tělesnou hmotnost akceleruje svižně, maximum točivého momentu dostupného už od 1750 otáček do 2750 otáček dělá zázraky. Výrazný turboefekt čtyřválců zmizel v nenávratnu, jednotka postupně nabírá na síle od nejnižších otáček a nejlepší výkony poskytuje mezi 2000 – 3200 otáčkami, byť výkon vrcholí ve 4000 otáčkách. Přestože Q7 dokáže poměrně rychle vystřelit z místa, na výkony A6 zapomeňte.

obrázek [300 x 196]Vysoká hmotnost začne mírně překážet, či spíše brzdit obra v rozletu, v kopci a na dálnici v rychlostech nad 150 km/h. Dokud se rozjíždíte a zrychlujete na 100 – 120 km/h, má motor dostatek elánu a ochotně plní rozkazy zadané plynovým pedálem. Jakmile se ovšem přehoupnete přes 150 km/h a vyzvete Q7, aby rázně zrychlila na 180 km/h, dočkáte se velmi vlažné reakce a pomalého zvyšování rychlosti. Podobné reakce očekávejte v plném naložení v kopci.

Pro předjíždění raději počítejte s větší časovou rezervou, 2300 kg se zkrátka někde projevit musí. Co se kultivovanosti týče šestiválec nezklamal. Hlučné starty, nepříjemná špička ani dunění v nízkých otáčkách – nic z toho se v Q7 nekoná. Motor pod kapotou tiše přede prakticky v celém rozmezí otáček, snad pouze v oblasti maxima výkonu se uvnitř ohlásí silnějším hlasem. Ani ten vám ovšem nepoleze na nervy. Takový vznětový motor si nechám líbit.

Kombinovaná spotřeba kolísala mezi 11 a 15 litry podle toho, zda jsem Q7 proháněl po kopcích a ve městě nebo převážně mimo město a na dálnici. Přibrzďování, zastavování a rozjíždění ať už v terénu nebo v městském provozu spotřebě nesvědčí, v takovém režimu překročí i 15 litrů. Opatrnější zacházení umožní snížit spotřebu na cca 12,5 litru, na dálnici při konstantní rychlosti okolo 125 km/h a mimo město se můžete těšit na spotřebu pod 10 litrů.

Tělo SUV, chování osobního auta

Audi Q7 stojí na podvozku s nezávislým zavěšením předních kol, nápravou s dvojitými příčnými rameny a nezávislým zavěšením zadních kol s dvojitými příčnými rameny. Klíčovou roli hraje pohon všech kol quattro (který se podle prohlášení Audi konečně dočkal toho správného vozu) s asymetrickým dělením točivého momentu na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy.

Podvozek s moderní koncepcí a pohonem quattro dostane v Q7 každý zákazník, za dokonalý komfort a možnost libovolného nastavení tuhosti podvozku a světlé výšky si ovšem musíte připlatit 86.500 Kč. Přesně tolik stojí adaptivní pneumatické pérování, kterým disponoval i testovací vůz a jež významně ovlivnilo chování Q7 na cestě i v terénu. Jízdní vlastnosti ovlivnila také příplatková20" palcová kola.

Za ty si Audi včetně pneumatik 275/45 R20 účtuje 81.000 Kč, což není rozhodně málo, ale Q7 na nich vypadá hezky a hlavně skvěle drží na silnici. Právě 20palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami se totiž významnou měrou a ve spojení s dynamickým módem pneumatického podvozku zasloužila o to, že se obrovské SUV ve vysokých rychlostech a v zatáčkách chovalo velmi podobně osobnímu vozu.

Občas jsem měl dokonce pocit, že pro Q7 neplatí fyzikální zákony a zatímco některá konkurenční SUV mají tendenci se naklánět a ve vysokých rychlostech se v prudkých zatáčkách tlačí mimo silnici, Audi Q7 neprojevilo ani náznak nervozity a suverénně absolvovalo sérii prudkých zatáček. Vozu dokonce nečinila problém ani náhlá změna směru jízdy.

Posilovač řízení naladili v Audi tak, aby přenášel dostatek informací, jistá odtažitost charakteristická pro automobily této kategorie mu přesto zůstala. Brzdy plní svou funkci na jedničku, těžké auto dokáží zkrotit na překvapivě malé vzdálenosti (brzdy Porsche Cayenne Turbo se zdály slabší) a při opakovaném brzdění nemají tendenci vadnout. Automatická šestistupňová převodovka Tiptronic se sportovním programem pracuje v Q7 podle očekávání.

To znamená, že hladce mění jednotlivé převodové stupně, snaží se vás pochopit a neváhá s podřazováním. Převodovka velmi rychle reaguje na kickdown a dobře zvládá jízdu v terénu. Tam se mnou testované Q7 kvůli 20palcovým kolům s nízkoprofilovými pneumatikami úplně nelíbilo, na řádění v terénu se mnohem více hodí (jsou na to určeny) pneumatiky s vyšším profilem a terénním vzorkem.

I tak ale Q7 v terénu nezklamala. Offroad mód, jenž zvýší světlou výšku vozu o 25 mm, dovoluje pohodové projíždění lehkého terénu, do středně těžkého a těžkého terénu se nevypravujete, můžete se vám stát, že zapadnete a budete se horko těžko ze svízelné situace dostávat. Nepomůže vám ani lift mód, který zvýši světlou výšku až o 60 mm. Z bezpečnostních prvků stojí za zmínku Audi side assist.

Příplatkový systém za 18.979 Kč kontroluje prostor za vozidlem a krátkým bliknutím nebo soustavným blikáním diod ve zpětném zrcátku informuje řidiče o rychle se blížím vozidlu nebo vozidlu nacházejícím se v tzv. mrtvém úhlu.

Oprávněné ambice

Audi s uvedením Q7 nespěchalo a dalo si na přípravě svého luxusního SUV pořádně záležet. Vyplatilo se to. Q7 je více než důstojným protivníkem skvělé třídy M od Mercedesu a nepochybně bude i silným soupeřem nové X5 od BMW. Q7 poskytne svému majitele přesně to, co se od takových vozů očekává, tedy luxus, komfort a pocit bezpečí plynoucí z robustní karoserie a majestátných rozměrů. To vše dostanete v Q7 navíc zabaleno do atraktivního kabátu Audi a navrch dostanete bonus v podobě slavného pohonu všech kol quattro. Jestli máte nachystány dva miliony na luxusní SUV, v Audi Q7 zřejmě naleznete, co hledáte.Pojďte si ji vyzkoušet k nám, autopůjčovna Praha-Best of auto

Plusy

  • vnější design
  • prostorný interiér
  • spousta odkládacích ploch
  • výborná variabilita
  • kvalitní materiály a špičkové zpracování
  • pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • kultivovaný chod motoru
  • výborné jízdní vlastnosti na cestě
  • intuitivní rozhraní MMI

Minusy

  • vysoká cena příplatkových položek
  • vyšší spotřeba